Klaas van der Horst (61) is sinds 2021 actief als senior marktredacteur bij Boerenbusiness. Hij houdt zich voornamelijk bezig met de zuivelmarkt en melkveehouderij, maar richt zich daarnaast ook op de onderwerpen stikstof en het mestbeleid. Klaas volgt dagelijks een aantal bedrijven intensief op de voet en houdt in de gaten wat de ontwikkelingen zijn.
La variété des sujets sur lesquels il écrit est très attrayante pour Klaas. "Regardez simplement ce qui se passe. Cela peut sembler ennuyeux à première vue, mais si vous regardez attentivement, vous voyez toujours les choses changer."
A quoi ressemble une journée à la rédaction pour vous ?
"Ik struin het internet en social media af op zoek naar de laatste ontwikkelingen. Ook bel ik mensen. Bovendien heb ik natuurlijk ook in mijn agenda een aantal dingen staan die er die dag aan de hand zijn of ik weet dat er iets gaat plaatsvinden. Deze houd ik dan in de gaten. Ook zijn er cijfers van bedrijven die ik volg, in de zuivelbranche worden melkprijzen gepubliceerd. Wekelijks bel ik met handelaren om te vragen wat zij zien veranderen op de markt en welke prijsontwikkelingen er spelen voor een aantal grondstoffen, ook als toelichting op de DCA-zuivelnoteringen. Tot slot lees ik ook veel rapporten van verschillende clubs en instellingen. Al met al ben ik dus vooral bezig met oriënterend onderzoek. Deze informatie bundel ik samen in de artikelen die op Boerenbusiness verschijnen."
Qu'est-ce qui vous attire dans le travail ?
"J'aime suivre de près les développements de l'actualité et voir ensuite comment les gens et les entreprises réagissent à cela. J'essaie d'analyser un peu ce qui se passe. Bien sûr, vous devez également approcher les gens pour leur demander si cette analyse est correcte ou si vous avez des gens ou les entreprises vous disent quelles sont leurs motivations pour faire ou ne pas faire quelque chose. Ce sont des processus intéressants. D'un autre côté, il y a bien sûr aussi des choses qui sont un peu plus prévisibles. Dès que cela devient un peu trop prévisible, je commence à trouver c'est un peu plus ennuyeux. J'aime les défis.
Comment vivez-vous l'ambiance au travail ?
"Je pense que c'est amical. C'est une équipe bien organisée, donc vous apprenez à connaître la plupart des gens raisonnablement bien en un certain temps. J'aime aussi le fait qu'il n'y ait pas une sorte de culture de chef ici, donc vous n'avez pas à faire face à toutes sortes d'obstacles inutiles. L'équipe est un beau mélange de personnes plus âgées et plus jeunes. Les journalistes sont souvent têtus, donc ils ne se demandent pas si facilement. C'est pourquoi j'ai été nommé un peu pour que je puisse aider les collègues (juniors) en , par exemple, raconter quelque chose sur le contexte de certains sujets, donc la collaboration se passe bien aussi."
Quelles sont les qualités importantes pour travailler à la rédaction ?
"Ik denk vooral functionele nieuwsgierigheid. Dat is in mijn ogen belangrijker dan een bepaalde opleiding. De nieuwsgierigheid moet zodanig zijn dat je je het onderwerp eigen wilt maken. Dat je niet alleen bedenkt wat er vandaag gebeurt en wat er eventueel morgen gaat gebeuren, maar dat je ook vakinhoudelijk nieuwsgierig bent. Natuurlijk is het daarnaast ook van belang dat je het leuk vindt om iets te schrijven. Het onderwerp waar je over gaat schrijven moet je wel liggen, want anders blijf je iedere keer aan de oppervlakte schrapen en dat is niet bien."
Vous avez de l'expérience dans le secteur agricole ?
"Ik ben een boerenzoon, dus in die zin heb ik wel de algemene agrarische kennis. Verder heb ik geen agrarische opleiding gevolgd en dat is ook zeker niet essentieel voor een baan bij dit bedrijf. Als je je maar wilt verdiepen, dan komt het goed. Boerenbusiness is een zakelijk bedrijf. We proberen bovenop de ontwikkelingen te zitten en dat is ook goed en belangrijk. Eén van de eersten zijn is één ding, maar je moet het ook beter willen doen dan de anderen. Je wilt meer inhoud geven, dat is voor de langere termijn net zo belangrijk. Dat proberen we bij Boerenbusiness zeker waar te maken. De sfeer is positief en collega's willen er gezamenlijk echt voor gaan. Boerenbusiness heeft meer data in huis dan je op het eerste gezicht misschien vermoedt!"