Probleem voor oogstmachine

Politie verscherpt controle op oogstverkeer

9 Augustus 2017 -Niels van der Boom - Commentaires 30

Agrarische bedrijven in de kop van Noord-Holland moeten deze oogst rekening houden met frequentere en strengere controles op landbouwverkeer. Zowel het lokale politiekorps in de gemeente Hollands Kroon als de Landelijke Eenheid voeren controles uit.

De eerste bedrijven in de Wieringermeer en omstreken hebben inmiddels een bekeuring ontvangen. De bedragen lopen al snel op tot enkele honderden euro’s. Een te hoog of te lang voertuig is bovendien geclassificeerd als economisch delict. Dat een flinke kop laden of graan verliezen een bekeuring oplevert, daar kunnen ook de meeste ondernemers wel in komen. Het knelpunt zit hem vooral bij de breedte van oogstmachines. Een combine, aardappel- of bietenrooier is al snel breder dan 3,50 meter. De politie hanteert streng de breedtenorm.

De controles zijn het logische gevolg op eerdere voorlichting

Gevaarlijke situaties
"In januari hebben we, op verzoek van LTO Hollands Kroon, 2 informatiebijeenkomsten gehouden over de controle op landbouwverkeer. Dat we nu actief in dit gebied controles uitvoeren is het logische gevolg", legt Meindert Wijnia uit. Hij is wijkagent in de gemeente en heeft Wieringerwerf als standplaats. "Er is voorlichting gegeven over de regels en ontheffingen die vereist zijn. Jaarlijks vinden er nog steeds ongevallen plaats. Onze taak is de veiligheid verbeteren. Op rotondes zien we nog steeds gemorst graan liggen. Voor een motorrijder is dat levensgevaarlijk."

Eerst waarschuwen dan bekeuren
Of een chauffeur direct bekeurd wordt, hangt volgens Wijnia af van de situatie. "We hebben een waarschuwingsperiode gehanteerd, maar delen nu ook bekeuringen uit. Dat doet het lokale korps, maar ook de Landelijke Eenheid. De controles vinden plaats in samenspraak met hen." Vooral de landelijke verkeerspolitie, voorheen het KLPD, is fanatiek in de regio. Dat laten bekeurde ondernemers weten aan Boerenbusiness.

Den Haag erkent probleem
Afvallende lading kan worden tegengegaan door bijvoorbeeld afdekken. Wijnia raadt aan altijd 20 centimeter onder de bakrand te laden. Te brede machines zijn een ander verhaal. "Oogstmachines zijn een bekend probleem bij ons", weet de agent. "In Den Haag hebben ze dit nu ook geconcludeerd. Het RDW werkt hieraan. Mogelijk dat ook machines breder dan 3,5 meter in de toekomst worden toegestaan. In de transportwereld is dit reeds mogelijk."

Ontheffing waardeloos
Rij je met een machine breder dan 3,5 meter, dan raad Wijnia aan toch een ontheffing op zak te hebben. Het toont aan dat je moeite hebt gedaan. Te vaak komt hij boeren tegen die helemaal geen ontheffing hebben. Ondanks de aanvraag is het papier soms waardeloos. Bij overtreding geldt de ontheffing niet. Er wordt vanaf 3 meter gerekend, niet vanaf 3,5 meter. Dit leverde een betrokken loonwerker, wiens combine werd aangehouden, een prent van €310 op.

Meerdere loonbedrijven hebben dat inmiddels ervaren. Allemaal komen ze aan de beurt. Een speciale ontheffing voor breedtetransport is volgens hun niet werkbaar. Zo moet een trajectontheffing 4 dagen voor transport worden opgevraagd. B-wegen zijn bovendien uitgesloten. Het alternatief is een dieplader en escortvoertuigen.

De RDW werkt aan 1 loket voor alle aanvragen

Cumela praat mee
Ook loonwerkers brancheorganisatie Cumela is bekend met het probleem. "De RDW werkt aan 1 algemeen loket voor het aanvragen van alle landelijke ontheffingen", legt een medewerker uit. "Nu moet de wegbeheerder dit zelf regelen. Veelal wordt dit reeds aan de RDW uitbesteed." Of, met de oprichting van het loket, ook een ontheffing breder dan 3,5 meter mogelijk wordt durft hij niet te zeggen. Voor het ontheffingenbeleid is een werkgroep opgericht waar ook Cumela bij is aangesloten.

Een directe oplossing voor het breedteprobleem heeft Cumela ook niet. "De politie is goed op de hoogte van de situatie. Vaak kunnen fabrikanten de machine wel op de juiste breedte leveren. De brede banden zijn het probleem. Dit betekent dus andere banden, of diepladertransport. Wie toch op brede banden wil werken moet op het erf wisselen."

Kenteken vereist
Dat de transportsector wél over ontheffingen boven 3,5 meter kan beschikken is de brancheorganisatie bekend. "Deze ontheffing is aan een kenteken gekoppeld en die heeft de landbouw niet. Rust je de machine met een kenteken uit, dan kan het wel. Het transport moet dan overigens wel met een gekentekende dieplader plaatsvinden."

Landelijke controles mogelijk
In de praktijk komt het erop neer dat loonbedrijven en boeren op hoop van zegen hun machines blijven vervoeren. Diepladertransport is voor hen geen reële optie. De kans op een dikke prent nemen ze maar voor lief. Of ook andere delen van Nederland deze herfst met strengere controles te maken krijgen, durft de Noord-Hollandse politie niet te zeggen. Dat is afhankelijk van de beschikbare mankracht in de regio.

 

Avez-vous un conseil, une suggestion ou un commentaire concernant cet article ? Faites le nous savoir

Niels van der Boom

Niels van der Boom est rédacteur en chef chez arable Boerenbusiness. Il rapporte principalement sur le marché de la pomme de terre. Il présente chaque semaine le point sur le marché des pommes de terre.
radar de pluie
Propulsé par Agroweer
commentaires
Commentaires 30
Anti Fliek 9 Augustus 2017
Ceci est une réponse à cet article :
[URL=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10875483/politie-verscherpt-controle-op-oogstverkeer][/url]
Leuke venten zijn, enkel als ze thuis onder de sloef liggen.
Anderzijds zijn ze exponent van een Roverheid die uit is op boertje( hele maatschappij) pesten om de bodemboze Roverheids put de helpen dempen.
Sukkelaars zijn onder hun pet.
Baie 9 Augustus 2017
Misschien optie om landbouwgebieden tijdens oogstwerkzaamheden af te sluiten voor verkeer.
bas 9 Augustus 2017
De polderwegen landbouwwegen en secundairewegen tijdens de oogst afsluiten voor niet bestemmingsverkeer.De politie zou een keer mee moeten gaan in de cabine van een combine/ bietenrooier.Dan weten ze waar ze overpraten.Sommige mensen rijden gewoon expres in op deze machines of blijven gewoon midden op de weg staan want daar mogen ze staan hebben ze zo geleerd vroeger ofzo.Trouwens de bus en truckchauffeurs een compliment want de meeste van deze mensen stellen zich meestal heel netjes op.Hier proberen ook de machinisten zoveel mogelijk om geen hinder te veroorzaken.Ik zelf rijdt al 40 jaar met deze machines.
Eddy hak 9 Augustus 2017
Graan verliezen en te vol terecht een bekeuring. De hoogte is onbeperkt en met een ontheffing ben je niks smaller en op een dieplader ook niet. Mijn broer heeft een hijskraan stom lullen kan ik ook ik heb geen broer.
wcm 9 Augustus 2017
In de bebouwde kom parkeert iedereen zijn auto aan de kant van de weg terwijl ze een eigen oprit hebben. ( Of ze hebben van hun oprit tuin gemaakt, of speelplaats voor hun
kids.) Hierdoor kun je met een standaard machine er al niet meer langs laat staan met een iets grotere oogstmachine. Ik vind dat iedereen die de openbare weg gebruikt om zijn auto langdurig te parkeren daarvoor zou moeten betalen. Met de beste wil van de wereld kun je tegenwoordig bijna nergens meer met goed fatsoen langs en moet je soms km. ver omrijden om ergens te kunnen komen.
Abonné
triste 9 Augustus 2017
lekker alle land achter de schuur, dan heb je dit geneuzel niet
Bpm 10 Augustus 2017
Boeren moeten leren beseffen dat verkeersregels ook voor hen gelden. Al te vaak zie je losse lading. Of als ze te breed zijn gaan ze geen centimeter aan de kant, want we kunnen wel door het land banjeren maar niet even in de berm. Als boer krijg je al vele voordelen zoals geen wegenbelasting, in het verleden goedkope brandstof. En allerlei subsidies
Wiljo 10 Augustus 2017
Als je er gewoon een houten schot van 30 cm bij op zet, dan kan je meer houden als voorheen, en kan de politie je ook niet bekeuren.
-zolang je de kieper dan ook niet tot de rand vol doet-
Marcel 10 Augustus 2017
Ga boeven vangen
Piet Boger 11 Augustus 2017
Een reactie op een voorgaand bericht:
Bij welke boer in Nederland komt er geen loonbedrijf/grondverzetter op het land of erf?
Al het land achter de schuur is mooi,maar er zal toch een mest-distributeur moeten komen of bietenrooier enz. om het werk gedaan te krijgen. Geen hele slimme opmerking!!!!!
Ruud 11 Augustus 2017
Bestuurders van landbouwwerktuigen moeten zich realiseren dat als ze op de openbare weg komen zij zich aan de verkeersregels moeten houden. Dat betekent niet alleen dat je je aan de geldende regels moet houden voor breedte en hoogt, maar ook andere regels zoals:
- Richting aangeven.
- Dim als men een tegenligger tegen komt en niet met groot licht door-
blijven reiden.
- Zorgen dat de verlichting van aanhangwagens ook werkt.
- Als men uit het land komt de naar achter gerichte landlicht uitzetten. Je
verblindt anders het achterop komend verkeer.
- Met grond vervuilde weg schoonmaken. In ieder geval voor het donker
wordt en in het weekend.
- Wielrijders de ruimte geven en niet vlak langs deze scheuren met 45 km/u.
- Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Ik weet ook wel dat men vaak onder
tijdsdruk staat. Maar men verlangt van andere weggebruikers dat men
rekening houdt met de boer. Dan is het goed als de boeren rekening
houden met de andere weggebruikers. Het is natuurlijk zo dat de boeren
die het goed doen lijden onder wat de boeren die dat niet doen.
Agri 11 Augustus 2017
Beste ruud maak ook eens zo'n lijstje voor de automobilist aub
Agri 11 Augustus 2017
Ik heb er alvast een paar richting aangeven Niet met groot licht blijven rijden Niet midden op de weg blijven rijden Niet bellen Niet appen Niet op Facebook tijdens het rijden Niet te hard rijden Niet inhalen bij een doorgetrokken streep Niet gevaarlijk inhalen Enzovoort
bas 12 Augustus 2017
Dat bellen achter het stuur dit mogen ze direct beboeten met 750 euro plus een voorwaardelijke ontzegging of een dag huftercursus.Moet voor alle bestuurders gelijk.Want dit zijn de mensen die niet opletten
Baie 12 Augustus 2017
Ruud is zeker wielrijder? In mijn omgeving zie ik vaak wielrijders op de openbare weg ipv op het fietapad. Ook maken zij geen ruimte voor achterop komend verkeer.oa trekkers.
le reste 12 Augustus 2017
Of zeer kort achter trekker fietsen om uit de wind te zitten. zelfs eentje gehad die er bergop met armpje aanhing. LEVENSGEVAARLIJK !
geert 12 Augustus 2017
laat ze maar eens extra achter die drugscriminelen aan gaan, die overal hun afval lozen en daarmee de overheid op kosten jagen ,opsluiten in een sobere gevangenis en niet direct weer los laten
gerrit 13 Augustus 2017
moet niet gekker worden
Étudiant 15 Augustus 2017
Allemaal nadat de LTO had gevraagd om een thema avond. Die club zou nu moeten opkomen voor de belangen en moeten zeggen dat er eerst een oplossing moet komen voordat er bekeurd wordt. Opzeggen dat lidmaatschap en een echte belangenbehartiger oprichten!
Baie 15 Augustus 2017
Voor de thema avond werd er ook al bekeurd op te volle wagens. Boeren wilden duidelijkheid. Die is er nu. Er wordt niets meer getollereerd. Beetje doorgeschoten allemaal.
Abonné
roy 15 Augustus 2017
inbrekers, verkrachters en moordenaars daar doen ze niks aan. boertjes bekeuren dat lukt ze wel.
Nop 16 Augustus 2017
In Flevoland doen ze al een paar jaar intensieve controles op landbouwverkeer. Vorig jaar waren de controles minder maar daarvoor was het echt erg. Vooral op kiepers die niet afgezeild zijn en uitstekende delen. Je mag eigenlijk niet eens met een ploeg over de weg. Je wordt echt niet goed van al die onzin regels. En dat nota bene in een polder die aangelegd is ten behoeve van de landbouw! Zelf reserveer ik jaarlijks ongeveer 1500€ voor alle boetes. Geeft een stuk meer rust
Abonné
Niels 16 Augustus 2017
Nop schreef:
In Flevoland doen ze al een paar jaar intensieve controles op landbouwverkeer. Vorig jaar waren de controles minder maar daarvoor was het echt erg. Vooral op kiepers die niet afgezeild zijn en uitstekende delen. Je mag eigenlijk niet eens met een ploeg over de weg. Je wordt echt niet goed van al die onzin regels. En dat nota bene in een polder die aangelegd is ten behoeve van de landbouw! Zelf reserveer ik jaarlijks ongeveer 1500€ voor alle boetes. Geeft een stuk meer rust

Politie Flevoland heeft niet zoveel personeel meer beschikbaar om controles uit te voeren. Daar zit het knelpunt. Anders werd in Flevoland wel meer gecontroleerd.

Voorheen was het inderdaad zo dat je met een ploeg niet over de weg mocht. Die moest op een kar mee. Inmiddels wordt deze, en andere werktuigen, als een 'verwisselbaar uitrustingsstuk' gezien en is de wetgeving op dat punt wel op orde. Echter, scherpe delen (ploegpunten of beitels van een cultivator) moeten wel worden afgedekt.
liekele 19 Augustus 2017
Het is geven en nemen in het verkeer net zoals in een relatie. Wel is het merkbaar dat medeweggebruikers meestal een hekel hebben aan landbouwverkeer. Advies: ga in agrarische gebieden tien minuten eerder van huis en anticipeer daarmee op mogelijke vertraging door landbouw verkeer.
fermier du sud 19 Augustus 2017
lieke a écrit :
Het is geven en nemen in het verkeer net zoals in een relatie. Wel is het merkbaar dat medeweggebruikers meestal een hekel hebben aan landbouwverkeer. Advies: ga in agrarische gebieden tien minuten eerder van huis en anticipeer daarmee op mogelijke vertraging door landbouw verkeer.


Het wordt steeds gekker. Van sluipverkeer, (gepensioneerde)fietsers, grote groepen wielrenners, motoren tot de meest vreemde creaties. Het maakt allemaal gebruik van onze polderwegen en de regels worden en masse aan de laars gelapt. Voorrang geven aan iemand die van rechts komt, no way? Stayerende wielrenners achter tractoren en motoren die het gas er vol opgooien. Lijkt af en toe wel complete anarchie in de polder. Men zou best eens verder kijken dan de neus lang is en deze ongeregeldheden dan ook eens goed aanpakken.
Kalf 19 Augustus 2017
Trouwens sinds wanneer mogen fietsers op de rijbaan terwijl er een verplicht fietspad naast ligt.Want dan kan landbouwverkeer toch ook op de autoweg{niet zijnde snelweg}gedoogd worden.Hier zit qua veiligheid toch geen enkel verschil.
Abonné
Objectief gezien 19 Augustus 2017
Ruud a écrit :
Bestuurders van landbouwwerktuigen moeten zich realiseren dat als ze op de openbare weg komen zij zich aan de verkeersregels moeten houden. Dat betekent niet alleen dat je je aan de geldende regels moet houden voor breedte en hoogt, maar ook andere regels zoals:
- Richting aangeven.
- Dim als men een tegenligger tegen komt en niet met groot licht door-
blijven reiden.
- Zorgen dat de verlichting van aanhangwagens ook werkt.
- Als men uit het land komt de naar achter gerichte landlicht uitzetten. Je
verblindt anders het achterop komend verkeer.
- Met grond vervuilde weg schoonmaken. In ieder geval voor het donker
wordt en in het weekend.
- Wielrijders de ruimte geven en niet vlak langs deze scheuren met 45 km/u.
- Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Ik weet ook wel dat men vaak onder
tijdsdruk staat. Maar men verlangt van andere weggebruikers dat men
rekening houdt met de boer. Dan is het goed als de boeren rekening
houden met de andere weggebruikers. Het is natuurlijk zo dat de boeren
die het goed doen lijden onder wat de boeren die dat niet doen.

Ik ben het wel met Ruud eens, veel voorkomende gewoonte is werklampen op de openbare weg aan laten staan. Dit verblindt medeweggebruikers en is alleen voor je eigen gevoel nuttig: Kijk mij eens met al m'n lampen. De beste straf hiervoor zou zijn om de lampen met de buks terplekke kapot te schieten, maar zover moet het natuurlijk niet komen. En jullie zullen allemaal wel weer een grote smoel opentrekken, maar laat je trekker maar eens APK keuren dan zullen jullie zien dat diverse voertuigen afgekeurd worden op verkeerd afgestelde koplampen. En er staat nergens in de Nederlandse wetgeving dat andere weggebruikers dat moeten accepteren. Dus die kentekenplicht met APK is voor sommigen wel een goede oplossing want overal hebben jullie een weerwoord op, maar dan is die discussie uit de wereld. Ik ben voor, eens per vijf jaar APK voor trekkende voertuigen en zelfrijders.
Abonné
Objectief gezien 19 Augustus 2017
Ruud a écrit :
Bestuurders van landbouwwerktuigen moeten zich realiseren dat als ze op de openbare weg komen zij zich aan de verkeersregels moeten houden. Dat betekent niet alleen dat je je aan de geldende regels moet houden voor breedte en hoogt, maar ook andere regels zoals:
- Richting aangeven.
- Dim als men een tegenligger tegen komt en niet met groot licht door-
blijven reiden.
- Zorgen dat de verlichting van aanhangwagens ook werkt.
- Als men uit het land komt de naar achter gerichte landlicht uitzetten. Je
verblindt anders het achterop komend verkeer.
- Met grond vervuilde weg schoonmaken. In ieder geval voor het donker
wordt en in het weekend.
- Wielrijders de ruimte geven en niet vlak langs deze scheuren met 45 km/u.
- Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Ik weet ook wel dat men vaak onder
tijdsdruk staat. Maar men verlangt van andere weggebruikers dat men
rekening houdt met de boer. Dan is het goed als de boeren rekening
houden met de andere weggebruikers. Het is natuurlijk zo dat de boeren
die het goed doen lijden onder wat de boeren die dat niet doen.

Ik ben het wel met Ruud eens, veel voorkomende gewoonte is werklampen op de openbare weg aan laten staan. Dit verblindt medeweggebruikers en is alleen voor je eigen gevoel nuttig: Kijk mij eens met al m'n lampen. De beste straf hiervoor zou zijn om de lampen met de buks terplekke kapot te schieten, maar zover moet het natuurlijk niet komen. En jullie zullen allemaal wel weer een grote smoel opentrekken, maar laat je trekker maar eens APK keuren dan zullen jullie zien dat diverse voertuigen afgekeurd worden op verkeerd afgestelde koplampen. En er staat nergens in de Nederlandse wetgeving dat andere weggebruikers dat moeten accepteren. Dus die kentekenplicht met APK is voor sommigen wel een goede oplossing want overal hebben jullie een weerwoord op, maar dan is die discussie uit de wereld. Ik ben voor, eens per vijf jaar APK voor trekkende voertuigen en zelfrijders.
En dat zou ook heel goed kunnen trouwens gewoon bij de eigenaar van het voertuig thuis in de loods. Ook daar kun je prima steekproeven houden.
Mii 19 Augustus 2017
De polder betreden op eigen risico, het zijn daar met elkaar een stelletje malloten blijkbaar.
Théo Duijndam 23 Augustus 2017
bas schreef:
De polderwegen landbouwwegen en secundairewegen tijdens de oogst afsluiten voor niet bestemmingsverkeer.De politie zou een keer mee moeten gaan in de cabine van een combine/ bietenrooier.Dan weten ze waar ze overpraten.Sommige mensen rijden gewoon expres in op deze machines of blijven gewoon midden op de weg staan want daar mogen ze staan hebben ze zo geleerd vroeger ofzo.Trouwens de bus en truckchauffeurs een compliment want de meeste van deze mensen stellen zich meestal heel netjes op.Hier proberen ook de machinisten zoveel mogelijk om geen hinder te veroorzaken.Ik zelf rijdt al 40 jaar met deze machines.
Théo Duijndam 23 Augustus 2017
bas schreef:
De polderwegen landbouwwegen en secundairewegen tijdens de oogst afsluiten voor niet bestemmingsverkeer.De politie zou een keer mee moeten gaan in de cabine van een combine/ bietenrooier.Dan weten ze waar ze overpraten.Sommige mensen rijden gewoon expres in op deze machines of blijven gewoon midden op de weg staan want daar mogen ze staan hebben ze zo geleerd vroeger ofzo.Trouwens de bus en truckchauffeurs een compliment want de meeste van deze mensen stellen zich meestal heel netjes op.Hier proberen ook de machinisten zoveel mogelijk om geen hinder te veroorzaken.Ik zelf rijdt al 40 jaar met deze machines.
Vous ne pouvez plus répondre.

Inscrivez-vous à notre newsletter

Inscrivez-vous et recevez chaque jour les dernières nouvelles dans votre boîte de réception

Appelez notre service client 0320 - 269 528

ou par courrier à soutienboerenbusiness. Nl

tu veux nous suivre ?

Recevez notre Newsletter gratuite

Des informations actuelles sur le marché dans votre boîte de réception chaque jour

login